A Photon fennállása óta több mint 300 sikeres projekttel büszkélkedhet, mialatt a fotós piac jogi útvesztőit is alaposan feltérképeztük. Erre a tudásra alapozva alakítottuk ki dr. Tanács Ferenc Józseffel a Photon jogi csomagjait és workshopjait, melyek személyre szabott védelmet nyújtanak fotósoknak és videósoknak a leggyakoribb problémák esetére. Ügyvédünkkel, dr. Tanács Ferenc Józseffel és partnerünkkel, Farkas Christián fotóssal beszélgettünk.
„Szerencsés vagyok, mert sosem adódott komolyabb jogi bonyodalom a munkám során. De azért nekem is volt pár negatív élményem.” – indít Christián. Nézzük, milyen problémákkal találkozhatsz fotósként vagy videósként, ha hiányos a szerződésed, és miért fontos, hogy jogilag megfelelően bevédd magad!
Farkas Christián (FC): Zöldfülűként egyszer megtörtént velem, hogy az ügyfélnek nem tetszett a végeredmény. Akkor úgy láttam, hogy én hibáztam, és újrafotóztam az anyagot. Egy másik alkalommal sajnos nem foglaltuk szerződésbe, hogy mit várnak tőlem, és semmilyen útmutatást nem kaptam a képekhez. Az ügyfél elégedetlen volt a fotókkal, és végül búcsút is intettünk egymásnak, mert nem tudtunk közös nevezőre jutni. Ez jó tanulság volt, azóta igyekszem a lehető legjobban konkretizálni, mit vállalok el.
dr. Tanács Ferenc József (TFJ): Ahogy a fentiekből is látszik, a megfelelő szerződés, mely tisztázza a helyzetet minden váratlan eseménynél és a pontos brief, mely a munkát kellően körbeírja, elengedhetetlen. Amennyiben mindent előre rögzítünk, úgy nem lehet gond, ha a munka terén váratlanul alakul bármilyen körülmény.
FC: Egyszer az is előfordult, hogy az ügyfél több képet kért a megbeszéltnél. A megállapodásunk szerint leadtam 100+ fotót, majd 2-3 hét múlva kaptam egy telefont, hogy küldjek még. Végül így tettem, de nem voltam teljesen elégedett a második adag képpel. Jobb lett volna, ha kezdettől fogva tudom, hogy több fotóra lesz szükség.
TFJ: A megfelelő szerződés előre tisztázza, hogy mi a munka pontos kerete, így a fotós végig tud azzal számolni, nem érhetik meglepetések. Nem elhanyagolható az sem, hogy ha plusz megrendelés érkezik, akkor azt milyen áron, meddig kell teljesíteni. Ebben sem lehet vita egy megfelelő jogi dokumentáció mellett.
Photon: Christián, kifizetéssel kapcsolatos problémáid adódtak már?
FC: Szerencsére nem, de a szakmában már hallottam olyat, hogy részleges vagy akár teljes leadás után az ügyfél nem volt hajlandó fizetni. Egy ilyen konkrét esetben a bíróságig is eljutott az ügy.
TFJ: Abban az esetben, ha a fizetéssel gond akad, ismételten kiemelkedően fontos az előzetes írásbeli megállapodás. Az önkéntes teljesítés esélyét nagyban megnöveli, ha az ügyfél aláírta, hogy mennyi fizetési kötelezettsége van, nem is beszélve a jogi útról, ahol szinte elengedhetetlen a megfelelő szerződés a jogérvényesítéshez.
Photon: Melyek még a leggyakoribb visszaélések, melyeknek fotósok és videósok esnek áldozatul? Felsorolnál néhány példát?
TFJ: Előfordulhat, hogy írásban nem egyeztetett áron, utólag és egyoldalúan akar változtatni az ügyfél, vagy egyáltalán nem szándékozik fizetni. A teljesített tételek kapcsán is vitába kerülhet a fotós és a megrendelő, ha nincs pontosan megfogalmazva az árajánlat. Konfliktust szülhet, ha nincs szerződésbe foglalva a pontos leadási határidő, vagy ha az elkészített anyagot nem a megbeszéltek szerint használja fel a megrendelő, például, ha egy közösségi médiás felhasználásra készült fotót rátesznek egy óriásplakátra. Megeshet az is, hogy a szakmailag megfelelő minőségű fotók nem tetszenek az ügyfélnek, és nem akarja őket átvenni. Szerződésbe kell foglalni, ha a helyszínbérlést a fotós intézi, nehogy előforduljon, hogy a megrendelő nem akar fizetni érte, a helyszín pedig a fotóson követeli az összeget. Még jó pár esetet fel tudnék sorolni.
Photon: Mi az, amit sokan elfelejtenek, akár a szerződésen kívül? Van olyan jogi, adminisztratív intézkedés, amire még figyelni kell?
TFJ: A fotósok és videósok – mint minden EU-ban működő gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozás – a GDPR rendelet hatálya alá esnek, és munkájuk során az adatvédelmi szabályokat betartva kell eljárniuk. Ez azért is különösen fontos, mert nemcsak a megrendelőnek a szerződésen megadott személyes adatait kezelhetik, hanem az ügyfél vagy egy rendezvény fotózása esetén a résztvevők képmását is. Elég kellemetlen, ha egy elkészült rendezvényfotót kifogásol valaki azért, mert nem járult hozzá a kép elkészítéséhez, és ezért a fotóst akarja felelősségre vonni. Emiatt szükségszerű, hogy a kellő tájékoztatásokat a fotós megadja az ügyfeleknek, valamint a szerződésekben bevédje magát, hogy azok irányába, akikkel nincs szerződéses viszonyban és szerepelnek a felvételeken, ne ő feleljen.
Photon: Összefoglalnád, miben nyújtanak segítséget a Photon jogi csomagjai?
TFJ: A csomagjainkban található szerződések elejét veszik a jogvitáknak, és előre tisztázzák a munka körülményeit. Biztosítják a jogszerű munkavégzést – például adatvédelmi szempontból – hogy a fotós, videós ne legyen támadható. Minimálisra csökkentik a fotós felelősségét vonatkozzon az akár a helyszínre vagy a felkért modellre. Végül biztosítják a kintlévőség minél könnyebb behajtását, ha az ügyfél nem akarna fizetni. A csomagok munkatípusokként is elérhetőek – például esküvői fotózás vagy reklámfotózás – de összevontan még kedvezőbb áron kínáljuk őket. Érdemes a honlapunkról tájékozódni a különböző opciókról, melyeket a Dr. Tanács Ügyvédi Iroda igény esetén akár teljesen személyre szabva szolgáltat.