A drónok hirtelen robbantak be a köztudatba pár éve, és népszerűségük meredeken ível felfelé azóta is. Egészen más perspektívába helyezték a kép és videó készítést, ami rengeteg lehetőséget és veszélyt is rejt magában. Drónokkal foglalkozó cikksorozatunkban megnézzük a jogi szabályozását, a legnépszerűbb piacon kapható drónokat és azt, hogy merre halad a drónozás a jövőben. Sorozatunk első részében a jogi oldalát vizsgáljuk meg a drónok reptetésének, ahol épp pozitív változtatásokkal próbálják megkönnyíteni a hobbi reptetők életét!
Drónozás a jelenben:
2019. július 1-ig Magyarországon egy 1998-as törvény van hatályban, ami kimondja, hogy a pilóta nélküli légi jármű üzemeltetése kizárólag eseti légtérben engedélyezett. Ez a 250 grammnál nehezebb súlyú drónokra érvényes. Az eseti légtér-kérelmeket a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályához kell eljuttatni.
Felelősségbiztosítás kötése az első lépés ahhoz, hogy a drónozás legális legyen.
Ennek az eljárásnak illetéke 3 ezer forint, és legalább 30 nappal a tervezett reptetés előtt kell benyújtani. Amennyiben pozitívan bírálják el a kérelmet, kijelölik az eseti légtérrészt, amelyben a drónfelhasználó reptetheti eszközét.
Ha közterületen szeretnénk forgatni, képeket készíteni, a felsoroltak mellett az illetékes önkormányzattól (magánterületnél a tulajdonostól) is szükségünk lehet hozzájárulásra.
A sport-, valamint magáncélú tevékenységnél pedig a vállalkozásoknak még egy lépés kötelező: az eseti légtér igénylésén felül a tevékenységet be kell jelenteni az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak.
Plusz költség lehet, ha a repülés olyan légteret érint, amelyben légiforgalmi irányító vagy repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot látnak el. Ilyenkor biztonsági felmérést kell készíteni és be kell szerezni az adott légiforgalmi szolgáltató véleményét.
A fent említett rendelkezések megsértése esetén légi közlekedési bírság szabható ki, 30-300 ezer forint közötti mértékben.
Drónhasználat a jövőben:
2019 július 1-jével életbe lépett az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) Uniós rendelete, azzal a céllal, hogy a drónozás Európa szintű egységes jogi szabályozás alá vonatkozzon. Ezeket a tagállamoknak kötelező jelleggel be kell tartaniuk. A rendeletek bevezetéséig 1 év van felkészülni a tagállamoknak, jogi alkalmazása ezután lesz.
2019/945-ös rendeletet: pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról.
2019/947-es végrehajtási rendeletet: a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról.
- Drón: Egyedi azonosítóval kell ellátni, illetve regisztráltatni kell az illetékes hatóságnál. A tagállamok által kijelölt repülési zónákban repülhetnek.
- Üzemeltető: Azonosíthatónak kell lennie a drónt kezelő személynek.
Jelentősen egyszerűbb lesz a 25 kilogrammnál kisebb súlyú drónok esetében a reptetés. Előzetes engedély nélkül is használhatjuk a drónokat, amennyiben nem repülünk vele 120 méternél magasabbra, és a látómezőben marad, az emberektől távol.
Ezeket a rendeleteket kiegészítik az adott tagállami előírások, amennyiben az adott területen ez szükséges. A Végrehajtási Rendelet három kategóriát állít fel a kockázat mértéke alapján a drónok között:
- nyílt (open)
- különös (specific)
- minősített (certified)
A minősített esetben már csak külön képzéssel lehet reptetni a drónt.
„Európa lesz az első régió a világon, amely átfogó szabályokkal rendelkezik majd a drónok biztos, biztonságos és fenntartható működésének érdekében, legyen szó kereskedelmi vagy szabadidős célú tevékenységekről. A közös szabályok fellendítik a beruházásokat, az innovációt és a növekedést ebben az igazán ígéretes ágazatban.” – mondta Patrick Ky, az EASA ügyvezető igazgatója.
Mivel egyre több ember használ drónt hobbi szinten is, muszáj volt lépni a jogalkotóknak is. A fenti rendeletekkel végre megtették az első lépést abba az irányba, hogy átláthatóbb és betarthatóbb legyen a drón használatával kapcsolatos törvény.