Bizonyára te is hallottad már azt a mondást, hogy a tehetség 20 százalékot jelent, míg minden más a kemény munka eredménye. Így van ez a fotózás esetében is, főleg ha valaki szabadúszóként próbálja a saját vállalkozását felépíteni. De vajon miket kell betartani ahhoz, hogy a siker garantált legyen? Következő bejegyzésünkben ezt áruljuk el neked!
Sokan vannak, akik a saját lábukra állva szeretnének boldogulni a fotózásban, mert szimpatikus számukra, hogy munkájuk során nincsenek röghöz kötve, szabadon dolgozhatnak mindenféle kötöttség nélkül. Ugyanakkor többen nem tudják, hogyan kezdjenek neki vállalkozásuk építéséhez, hogy melyek azok az alapelvek, amiket érdemes betartani ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Bejegyzésünkben ezeket szedtük össze.
Építkezz tudatosan, hogy profi lehess
Szabadúszó fotósként jobb, ha hozzászoksz, hogy a vállalkozásod legnagyobb értéke te magad leszel. Azaz te fogod a vállalkozásod márkáját és értékajánlatát jelenteni, amit minden apróság befolyásolni fog. Hogy mire gondolunk itt? Például amikor fotózásra mész, akkor öltözz fel az alkalomhoz és a munkához illően, töltsd fel a szükséges eszközeidet, légy nagyon szervezett! Hiszen a felkészültség tiszteletet és professzionalizmust mutat.
Emellett fontos azzal is tisztában lenned, hogy a márkádat nem csak az offline világban, de online is építened szükséges. Gondolj csak bele: az ügyfeleidnek mi lesz az első dolguk, amikor találkoznak a hirdetéseddel? Elkezdenek tájékozódni rólad és a munkáidról az online térben. Ennek megfelelően mindig érdemes ügyelned az online jelenlétedre! Vagyis az interneten közzétett fotóidnak nem csak kiváló minőségűeknek kell lennie, de olyanoknak is, amik vonzzák a látogatókat. Emellett érdemes kerülni a közösségi médiában a viszontagságos bejegyzéseket, illetve odafigyelned a személyes kommunikációdra. Emellett folyamatosan tartsd naprakészen weboldaladat, a közösségi média felületeidet!
Árazásban keresd a középutat
Rengeteg fotósnak okoz komoly nehézséget, hogy beárazza a saját szolgáltatását. Sokan az átlagnál olcsóbban akarnak dolgozni, ezért alálőnek az árazásban, míg vannak olyanok is, akik a ló túloldalára átesve inkább túl drágán kezdik kínálni a szolgáltatásukat. Mondanunk sem kell, hogy ezen esetek közül egyiket sem érdemes követni, legalábbis amennyiben megrendelőket szeretnél szerezni. Fontos inkább arra törekedned, hogy megtaláld az arany középutat. Egyes külföldi oldalak például azt tanácsolják, hogy számolj nagyjából 3 órányi szerkesztési idővel projektenként, az óradíjadat pedig valahol az 50 dolláros (20 ezer forint) küszöb közelében határozd meg. Ez az összeg ugyanis már biztosan fedezi a munka során felmerülő normál költségeidet. Persze az ár meghatározásánál vannak egyéb tényezők is, amit érdemes figyelembe venned, ilyen például a felkészülési idő, az utazás, a felszerelésekre kötött biztosítás, illetve a vállalkozásod üzemeltetéséből fakadó költségeid. Amennyiben ezeket összeadod, úgy rögtön látni fogod, miért nem érdemes túl olcsón vagy túlzottan drágán nyújtanod a szolgáltatásod.
Mindig köss szerződést az ügyfeleiddel
Minden esetben fontos, hogy ügyfeleid elvárásait a megfelelő módon elégítsd ki. Ehhez szükséged van viszont arra, hogy leendő partnereid pontosan tisztában legyenek azzal, hogy mit várnak tőled, mint ahogyan neked is tudnod kell, hogy te mit vársz majd el tőlük. Ezeket érdemes lehet írásban rögzíteni, azaz egy megbízási szerződést kötni. Hiszen ezzel nem csak a partnereidet nyugtathatod meg arról, hogy amit elvállalsz, azt teljesíteni is fogod, de te is biztosítékot kaphatsz arra, hogy az elvégzett munkád után járó díjat meg fogod kapni. A dokumentum amúgy nagyon sok mindent tudtok rögzíteni, amelyek közül talán a legfontosabb, hogy az igénybe vett/nyújtott szolgáltatásnak pontosan mi lesz az ára, hogy azt a partnerednek milyen formában kell kiegyenlítenie, hogy neked mennyi idő alatt kell elvégezned a kijelölt munkát. Érdemes ezen felül tisztáznotok azt is, hogy az elkészült képeket a másik fél milyen feltételek mellett használhatja fel, illetve hogy te megoszthatod-e őket bármilyen felületen. Amit fontos látnod, hogy ezek tényleg csak a legfontosabb szempontok voltak, amiket érdemes betartanod, de csakúgy mint az árazásnál, ebben az esetben is felmerül rengeteg egyéb tényező is, amiről célszerű megállapodnod a leendő ügyfeleiddel. Éppen ezért érdemes lehet egy szerződésekre szakosodott ügyvéd segítségének igénybevétele, hogy egy esetleges megállapodásból ne gyere ki rosszul.
Szükséged van szerződésre vagy jogi tanácsra? Tapasztalatunkra építve kidolgoztuk és a fotós iparágra szabtuk azokat a szerződéseket, jogi dokumentumokat, amire egy szabadúszó fotósnak a leggyakrabban szüksége van. Kattints a részletekért!
A tanácsok után lássuk a valóságot
„A vállalkozásom megalapítása előtt is fotózással és fotótermékekkel foglalkoztam, így mindig közel állt hozzám ez a terület. Ami a vállalkozásom beindításakor a legnagyobb fejtörést okozta, hogy hogyan szerezzek ügyfeleket. Aztán hamar rájöttem, hogy érdemes minden munkánál a maximumot nyújtani, hiszen a legtöbb megkeresés ajánlás útján érkezik. Szép lassan be is indult a vállalkozás, több fix ügyfélkapcsolatom alakult ki”
– avatott be vállalkozása elindításának részleteibe Philip Norbert, a Photon fotósa. Ami azonban szerinte ehhez elengedhetetlen volt, az egy nagyon jó portfólió összeállítása, valamint a megfelelő minőségű technika használata. Előbbinek a fotós szerint érdemes úgy nekiállni, hogy amikor a végén ránéz valaki, akkor az fogalmazódjon meg benne, hogy ő is ilyen képeket szeretne. Érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni a nemzetközi piacot, hogy ott a fotósok milyen munkát végeznek, és hozzájuk beállítani a mércénket. Fontos megtanulni megfelelően árazni, és érteni azt, hogy mit miért csinálunk. Összességében egy fotós vállalkozás üzemeltetésének nagyjából a 20 százalékát jelenti a fotózás, a többi networkingből, önmarketingből, önfejlesztésből, üzleti stratégiák létrehozásából, managelési feladatokból áll.